SINDIKATI AUTOTROLEJA TRAŽE POVEĆANJE NETO PLAĆA VOZAČA NA 2.560 EURA

Autotrolej ne može ispuniti takav zahtjev bez značajnog povećanja cijena karata stoga je Sindikatima u kolektivnim pregovorima ponuđeno linearno povećanje plaće za sve radnike od 15 posto

Sindikatima u KD Autotrolej d.o.o. na sastanku održanom ovaj četvrtak, u kolektivnim pregovorima ponuđeno je linearno povećanje plaće za sve radnike od 15%, i to od 1.1.2025. godine. Ova ponuda poslodavca iznesena je prema sindikatima nakon što je na koordinaciji Skupštine KD Autotrolej d.o.o. održanoj 13. studenog,  utvrđeno da povećanje plaće zatraženo od strane sindikata od 75% nije moguće prihvatiti.

Temeljem zatraženog 75 postotnog povećanja plaća, prosječna plaća vozača u Autotroleju mjesečno bi iznosila 2.560 eura neto. Takav zahtjev Autotrolej ne može ispuniti bez značajnog povećanja cijena karata.

Prema ponuđenom linearnom povećanju plaće za sve radnike od 15%, plaće vozača rasle bi sa 1650 eura koliko sada iznosi prosječna neto plaća (uključujući neoporezive naknade i prosječno 13 prekovremenih sati mjesečno) na 1.873 eura neto (s neoporezivim naknadama). 

Nadalje, plaće radnika u KD Autotrolej d.o.o. treba dovesti i u kontekst drugih plaća u istoj djelatnosti. Prema informacijama iz Zagreba, vozači u komunalnim društvima koji se bave prijevozom putnika ostvaruju mjesečna primanja od oko 1.600 EUR s uključenim neoporezivim primanjima, dok je prosječna isplaćena neto plaća u Promet Split za rujan iznosila 1522 EUR s uključenim neoporezivim primanjima.

Također, iznosi plaća u KD Autotrolej često su predmet manipulacija i tvrdnji da je sama plaća vozača u KD Autotrolej d.o.o. izrazito niska, odnosno da ona za vozača iznosi svega oko 1.000 eura. Kada se spominje taj iznos, riječ je o osnovnoj plaći, odnosno iznosu koji se dobije množenjem koeficijenta i osnovice, bez ijednog od dodatnih elemenata koje čine plaću vozača u KD Autotrolej. No, prema Zakonu o radu plaća radnika sastoji od osnovne plaće, dodataka te ostalih primitaka radnika i u Autotroleju nema vozača koji radi i koji ostvaruje isključivo osnovnu bruto plaću.

Dodaci na plaću u KD Autotrolej d.o.o. su mnogobrojni i uključuju uobičajene dodatke poput dodataka za prekovremeni rad, rad nedjeljom i rad blagdanom. Međutim uz te dodatne, u KD Autotrolej d.o.o. radnici ostvaruju i druge dodatke specifične za komunalna društva koja se bave uslugom prijevoza poput primjerice dodatka za smjenski rad, dodatka za rad na linijama gradskog prometa, dodatka za rad na linijama prigradskog prometa, dodatka za rad u zglobnom vozilu, dodatka za rad u prekidnoj smjeni. Radnicima u KD Autotrolej d.o.o. također se uvećava plaća za minuli rad. S obzirom na sve navedeno, vozač u KD Autotrolej d.o.o. čim sjedne u vozilo kako bi obavljao poslove svog radnog mjesta, ostvaruje čitav niz dodataka koji predstavljaju njegovu plaću.

Također, u KD Autotrolej d.o.o. uvedena je i nagrada za efektivni rad u iznosu od 100 eura na mjesečnoj razini, odnosno 300 eura za kvartal. Vozači u KD Autotrolej d.o.o. ostvaruju i pravo na maksimalne neoporezive iznose za troškove prehrane i za radne rezultate. Ovome treba pridodati i da vozači Autotroleja ostvaruju između 7 i 10% stimulacije na ostvareni promet od prodaje karata u autobusu.

Ono što se također često ističe kao argument jest da vozači doduše ostvaruju ovu plaću kada rade, ali u slučaju privremene nesposobnosti za rad (tzv. „bolovanja“) ostvaruju značajno manja primanja. S time u vezi valja istaknuti da je zakonom propisan iznos naknade plaće za vrijeme bolovanja 70%, dok radnici u KD Autotrolej d.o.o. ostvaruju naknadu plaće za vrijeme bolovanja u iznosu od čak 85%.

Treba reći i da bi prihvaćanje zahtjeva Sindikata značilo da se financijska sredstava za plaće radnika u KD Autotrolej d.o.o. moraju povećati za gotovo 8 milijuna eura zbog čega prijedlog sindikata u ovom trenutku od strane poslodavca, odnosno suvlasnika, nije moguće prihvatiti. Unatoč tome, KD Autotrolej iznimno je važno zadovoljstvo radnika, osobito vozača, koji obavljaju temeljne poslove zbog kojih uopće postoji to komunalno društvo. S time u vezi, Sindikatima je ponuđen spomenuti postotak povećanja plaće temeljem kojeg plaće vozačima u neto iznosu prosječno rastu za više od 200 eura mjesečno.

Unatoč svim dodatnim naporima suvlasnici nisu u mogućnosti u cijelosti financirati povećanje iz svojih proračuna stoga Autotrolej nema izbora i mora trenutno snižene cijene karata od 1. siječnja 2025. godine vratiti na punu cijenu koja je bila na snazi do 1.6.2024. godine.

Naime, zbog nedostatka vozača pa tako i redukcije voznih redova, u lipnju su smanjene cijene karata u iznosu od 25%, a smanjenje se odnosilo na sva mjesečna prava (radnička, osnovnoškolska, srednjoškolska, studentska i mirovinska mjesečna prava), za sve zone.

Vozni redovi gradskih i prigradskih linija, zbog nedostatka vozača, bili reducirani za cca 20%, no od početka ove školske godine u dva navrata su pojačavani s dodatnim polascima te je trenutni vozni red neznatno manji od onog koji je bio na snazi u svibnju 2024. godine.

Također, očekuje se i nastavak trenda povećanja voznog reda u narednom periodu s obzirom da je od svibnja 2024., odnosno od kada je povećana plaća, zamjetan dolazak većeg broja vozača i od tada je  zaposleno 29 novih vozača.

Treba naglasiti i da neće biti dodatnog povećanja cijena što bi, u slučaju 75 postotnog povećanja koje traže sindikati, bilo nužno.

Isto tako, kako je i najavljeno, od 1. siječnja učenicima srednjih škola s područja Rijeke mjesečne vozne karte bit će besplatne.

Podsjetimo, prosječna isplaćena neto plaća vozača 2021. godine iznosila 1.050 EUR, a u razdoblju od 2021. do 2024. godine povećavana je tri puta za sve radnike KD Autotrolej d.o.o pa od travnja ove godine prosječno isplaćena neto plaća vozača iznosi 1.463 EUR + 193 EUR neoporezivih primanja odnosno 1650 eura.

Pregovori za novi kolektivni ugovor za radnike KD Autotrolej započeli su koncem kolovoza ove godine. Njihovo je trajanje bilo duže od očekivanja jer reprezentativni sindikati u KD Autotrolej d.o.o. nisu imali potpisan sporazum oko sastava svog pregovaračkog odbora. Uz to, unatoč inicijalnoj informaciji da su svi reprezentativni sindikati usuglašeni oko svojih zahtjeva, poslodavac je zaprimio više različitih zahtjeva što je otežalo i odužilo postupak.

Nadalje, treba istaknuti da su se inicijalni zahtjevi sindikata u KD Autotrolej d.o.o. odnosili na povećanje kako osnovne plaće, tako i dodataka. Iz navedenih zahtjeva proizlazilo je da bi nekolicina vozača u KD Autotrolej d.o.o. ostvarivali plaću u neto iznosu od cca. 4.000 eura. Budući da su i sami sindikati ocijenili da je to nerealno, sindikati su odustali od zahtjeva za povećanjem dodataka te su podnijeli zahtjev da osnovna plaća vozača u KD Autotrolej iznosi minimalno 1.500 eura neto, a da se iznosi postojećih dodataka mogu i smanjivati.

Na tom sastanku je dogovoreno da će poslodavac pristupiti izračunima te sazvati koordinacijsku sjednicu Skupštine na kojoj će svim suvlasnicima KD Autotrolej d.o.o. izložiti prijedloge kako bi mogao dati povratnu informaciju sindikatu. S navedenim su se sindikati usuglasili, a zatim, uz očitu intenciju da se stvori pritisak na poslodavca, javno najavili postupak mirenja i to ne direktno poslodavcu, već putem medija, što je suprotno načelu pregovaranja u dobroj vjeri.


Skip to content